OCDS - Ongeschoeide Karmel


Het Mariale leven binnen de Ongeschoeide Karmel

gepubliceerd: woensdag, 30 juli 2025
Het Mariale leven binnen de Ongeschoeide Karmel
(foto: Grok)

Onze Generaal Overste heeft weer een mooie tekst gedeeld: de uit­slag van een onder­zoek naar het Mariale leven binnen de Onge­schoeide Karmel.

Wapen

General House of the Discalced Carmelites
Corso d’Italia 38 00798 Rome

Samen­vat­ting van het onder­zoek naar het Mariale Leven

 

Inlei­ding

Op 13 ok­to­ber 2024 hebben we een vraag­stel­ling verstuurd naar de drie takken van de gehele Orde over de stand van zaken van het Mariale leven, inclusief commu­ni­teiten en de districtsra­den. Het onder­zoek bestreek de volgende aspecten: cha­ris­ma­tische en pas­to­rale aspecten van het spi­ri­tu­ele leven, Mario­lo­gische en devotionele aspecten. De reacties kwamen tot en met 31 januari 2025 binnen. In totaal ont­vingen we 1050 ant­woor­den, en na het groeperen van de reacties van in­di­vi­duele personen, commu­ni­teiten en raden, waren er 589 ant­woor­den van de Seculiere Orde (86 van raden en 503 van commu­ni­teiten of in­di­vi­duen); 290 ant­woor­den van de Zusters (36 van raden en 254 van commu­ni­teiten of in­di­vi­duen); en 171 van de Broe­ders (19 van raden en 152 van commu­ni­teiten of in­di­vi­duen) *.

We hebben ge­pro­beerd de ant­woor­den van de zusters, broe­ders en seculieren samen te vatten volgens de niveaus van de be­tref­fen­de vragen­lijst, waarbij we op elk niveau reke­ning hebben gehou­den met de hui­dige status en de vernieu­wingsvoor­stel­len van de Orde, gebaseerd op het Mariale leven.

Charis­ma­tisch niveau: hui­dige status

De zusters, broe­ders en seculieren van de Karmel zijn zich sterk bewust van Maria's centrale rol in het doen ontluiken van roe­pingen, in de fasen van vor­ming en in het leven van ons cha­risma. Ze zijn vervuld van de over­tui­ging dat "de Karmel helemaal van Maria is". Onze reli­gi­euze geloften of de beloften van de seculieren zijn aan Maria toe­ver­trouwd, omdat zij 'de Meesteres, de Moeder en de Zuster' is van allen die haar man­tel dragen. De Maagd die 'al die dingen in haar hart bewaarde' of zij die het verborgen leven in Nazareth leidde, zijn re­fe­ren­ties en in­spi­ra­tie­bronnen in de roe­ping tot het con­tem­pla­tieve leven van elke karmeliet. De Moeder van Jezus verschijnt in het leven van de Karmel als een voor­beeld van ge­meen­schapsleven en gebedsleven, en als een in­spi­ra­tie­bron voor ons apos­to­laat. Onze wet­ge­ving en de meest recente do­cu­menten van de Orde zijn gebaseerd op goede Mariale fun­da­men­ten, waar­naar we moeten te­rug­ke­ren.

Mariale tradities wor­den met grote zorg en devotie gevierd, omdat daar onze kin­der­lijke bezieling voor Maria wordt gevoed. De algemene over­tui­ging is dat de hernieu­wing van onze liefde voor Maria ons zal helpen een beter evenwicht te creëren tussen ons gebedsleven, broe­der­lijk leven en apos­to­laat, in overeenstem­ming met de specifici­teit en de comple­mentari­teit van elke tak van onze Orde.

Over het alge­meen dragen de seculieren het scapulier van Onze-Lieve-Vrouw van de Berg Karmel, en de broe­ders en zusters hun reli­gi­euze habijt, als teken van het behoren tot Maria's familie.

Dit sterke besef van Maria's aanwe­zig­heid in onze cha­ris­ma­tische iden­ti­teit wordt echter niet met dezelfde inten­si­teit beleefd in de drie takken van de Orde, noch in de ver­schil­lende delen van de wereld. Het wordt meer bena­drukt op het gebied van devotie en aanbid­ding dan op het gebied van erva­ring.

In de hele Orde is er een besef van het belang van de Maagd Maria in ons leven, maar geen levende en vitale relatie met haar, zoals het doorlopend aanpassen van onze levens­wij­ze aan ons cha­risma. Men merkt een zekere afstom­ping in ge­meen­schappen met betrek­king tot deze erva­rings­ge­richte dimensies van het Mariale leven. Een diep­gaande vernieu­wing is nood­za­ke­lijk, omdat het Mariale leven van de Karmel in deze laatste jaren naar de tweede plaats is gedegra­deerd, ná studie en kennis­ma­king met onze heiligen.

Charis­ma­tisch niveau: voor­stel­len

Ie­der­een vroeg om meer aan­dacht voor de initiële vor­mings­pro­gramma's van de karmelieten (Ratio en andere do­cu­menten): deze zou­den dui­de­lijk de sterke Mariale aard van onze Orde moeten be­na­druk­ken en bijge­volg de te behan­de­len thema's moeten vermel­den, vergezeld van een zo goed moge­lijke biblio­­gra­fie.

Er is ook voor­ge­steld dat deze Mariale groep een pro­gram­ma van vor­ming en Mariale erva­ring zou moeten opstellen voor de hele Orde in haar ver­schil­lende takken. Dit pro­gram­ma zou vor­mings­acti­vi­teiten, retraites, pelgrims­tochten en andere erva­ringen moeten omvatten, indien moge­lijk in ge­meen­schap. De volgende thema's zou­den aan bod kunnen komen: de Mariale oorsprong van onze Orde; Maria en heiligen van de Karmel; de relatie tussen Maria én het gebedsleven; de wij­ding, de evan­ge­lische raden, de Karmel en Fatima... Dit pro­gram­ma zou jaar­lijks kunnen zijn.

We moeten de Mariale tradities van de Kerk en van onze Orde blijven koes­te­ren door ze hun oor­spron­ke­lijke bete­ke­nis terug te geven, met alle bijbe­ho­rende Bijbelse, theo­lo­gische en cha­ris­ma­tische fun­da­men­ten.

Het zou ook goed zijn om het repertoire van lie­de­ren van de Karmel te verzamelen en te vernieuwen, en die te ver­sprei­den over alle regio's waar de Orde actief is. Som­mi­gen hebben ook gevraagd om de vertaling van het Officie van Maria­le­zingen van de Orde in ver­schil­lende talen, en om het rijke muzikale, artis­tieke en icono­gra­fische Mariale erf­goed te be­na­druk­ken.

Om het Mariale leven van de ge­meen­schappen te sti­mu­leren, is er voor­ge­steld om ons te richten op het ge­tui­ge­nis van de be­lang­rijk­ste volgelingen en heiligen over de rijkdom verkregen door Maria, door retraites met een Mariaal thema aan te bie­den en pelgrims­tochten te or­ga­ni­se­ren naar de grote hei­lig­dommen of de meer be­schei­den kapellen en kluizen.

Ten slotte nemen we nota van het verzoek om een jaar van Maria af te kon­digen binnen de Orde, waar­van het hoogte­punt de hernieuwde toe­wij­ding van de hele Karmel­fa­mi­lie aan de Heilige Maagd Maria van de Berg Karmel zal zijn...

Pas­to­raal niveau: hui­dige stand van zaken

In de pas­to­rale ac­ti­vi­teit van onze Orde, met name van de broe­ders, wordt bij­zon­dere aan­dacht besteed aan Maria in predi­king, retraites, catechese en andere vormen van vor­ming. De Maagd Maria wordt vaak verbon­den met de volgende thema's: gebed, con­tem­pla­tie, het volgen van Jezus, de deug­den, de Kerk, het ge­meen­schapsleven...

Er wordt ook bij­zon­dere aan­dacht besteed aan Mariale vie­rin­gen die in de li­tur­gische kalen­der zijn opgeno­men. Veel gelo­vi­gen zoeken onze kerken en ons pas­to­rale aanbod juist op van­wege hun Mariale karakter.

Onze kloosters en seculiere ge­zin­nen doen veel aan evangeli­sa­tie door hun ge­tui­ge­nis van leven, de aanwe­zig­heid van Maria­beel­den, Maria­boeken en andere uiter­lijke tekenen in hun huis, en zoals de gewoonte om tot Maria te bid­den, bij­voor­beeld de rozen­krans enz.

Er is ons echter dui­de­lijk gevraagd een meer Mariaal apos­to­laat te ont­wik­ke­len, dat meer nadruk zou leggen op het thema ‘de deug­den van Maria’. Er werd gevraagd om de vormen van Mariaal gebed aan te passen aan elke ge­meen­schap en elk land, en aan het na­tuur­lijke verloop van men­se­lijke en spi­ri­tu­ele groei.

Er werd voor­ge­steld om bre­der te inves­te­ren in sociale media en andere com­mu­ni­ca­tie­mid­de­len, omdat ze hun eigen spe­ci­fie­ke evan­ge­li­se­rende capaci­teit hebben.

Pas­to­raal niveau: voor­stel­len

Er is dui­de­lijk een verlangen om ons pas­to­raal werk te vernieuwen door het een meer Mariaal tintje te geven aan stijl en inhoud. Er is een Mariale en Karmel­stijl van evangeli­sa­tie, ge­ken­merkt door eenvoud, nabij­heid, in­te­gra­tie, inner­lijk­heid... die het leven van het Karmeli­taanse apos­to­laat moet kenmerken.

Onze missie begint met de manier waarop we Maria's aanwe­zig­heid vieren in ons per­soon­lijke en ge­meen­schapsleven. Daarom moet iedere Karmeliet en haar ge­meen­schap hun eigen Mariale leven onder­zoeken, zodat het kan wor­den ge­com­mu­ni­ceerd met de hele Kerk.

Het is nood­za­ke­lijk om alle kunst­vor­men te waar­de­ren waar­mee onze liefde voor Maria tot uitdruk­king kan komen, zoals muziek, de schoon­heid van onze li­tur­gische ruimtes, de Maria-icono­­gra­fie...

De nieuwe digitale en techno­lo­gische media sti­mu­leren creativi­teit in de evangeli­sa­tie. Met dit in gedachten moeten we zowel online als ter plaatse vor­mingen en retraites promoten, en de aanwe­zig­heid van de Orde op sociale media promoten.

Ver­schil­lende mensen hebben gevraagd dat seculieren en andere leken in pas­to­rale teams met de broe­ders en soms met de zusters, meer vor­ming en voor­be­rei­ding krijgen op deze spe­ci­fie­ke stijl van evangeli­sa­tie, die het voor­beeld van Maria volgt.

Het zou echt wen­se­lijk zijn om een centrum te hebben met spe­ci­fiek Mariaal pas­to­raal ma­te­ri­aal, waar men do­cu­menten in druk­vorm zou kunnen vin­den zoals handlei­dingen, boeken, recensies, bulletins, bro­chu­res, teksten, devotionele gebe­den, bloem­le­zingen van Mariale teksten, ontleend aan werken van heiligen van de Karmelorde; maar ook audiovisueel ma­te­ri­aal, zoals video's, audio's, podcasts en e-books, web platforms, waar­on­der web­si­tes van de Orde, provincies en ge­meen­schappen, sociale net­werken of dis­cus­siefora; zo ont­staat een nieuwe evangeli­sa­tiedyna­miek.

Onze pas­to­rale zorg voor jon­ge­ren en roe­pingen zou de Maagd Maria meer moeten presen­te­ren als een voor­beeld voor de navol­ging van Christus, als de Maagd van het Ja. Het is be­lang­rijk om niet bang te zijn om tra­di­tio­nele Maria­ge­beden, zoals de Rozen­krans en bede­vaarten, aan jon­ge­ren voor te stellen, aangezien zij daar zeer open voor staan.

Mario­lo­gisch niveau: hui­dige status

De grootste lacune die ons onder­zoek aan het licht bracht, is te vin­den op het gebied van theo­lo­gische studies over de Maagd Maria. Op enkele uit­zon­de­ringen na zijn er onder de leden van onze karmel­fa­mi­lie weinig tekenen van belang­stel­ling voor de studie over Mario­lo­gie. Het aantal karmeliet-mariologen bedraagt ongeveer 14.

De afgeronde studies richten zich voor­na­me­lijk op de analyse van de Mariale aanwe­zig­heid in offi­cië­le teksten van de Orde en op meer gedetailleerde pas­to­rale zorg. Er is een zekere belang­stel­ling voor de studie van het Mariale dogma, het Mariale leer­ge­zag en de teksten van het Concilie van Vaticanum II, gebaseerd op de be­lang­rijk­ste Mariologen van de afgelopen jaren, ongeacht of ze tot de Orde behoren of niet.

Het bestaan van boeken en tijd­schrif­ten gewijd aan de Mariale theo­lo­gie van onze heiligen is wel aange­ge­ven, ofschoon er wel een zeker gebrek is aan meer consis­tente en actuele studies.

Mario­lo­gisch niveau: voor­stel­len

De voor­stel­len be­na­druk­ken de nood­zaak om leden van onze Orde aan te moe­digen om Mario­lo­gie te stu­de­ren en, indien moge­lijk, zich te specialiseren in de beste universitaire centra van de Kerk. Er zijn ook voor­stel­len gedaan om een groter aantal leden van de Karmel te bereiken, zoals het or­ga­ni­se­ren van korte cursussen Mario­lo­gie, congressen, colloquia, symposia, Maria-studie­da­gen en een Maria-jaar, zowel online als op locatie, jaar­lijks of perio­diek. Deze twee niveaus van meer ge­spe­cia­li­seerde vor­ming zou­den zeker lei­den tot nieuwe publi­ca­ties, zoals boeken, tijd­schrif­ten, digitale platforms, enz.

Alle vor­mingen zou­den een online­ver­sie moeten bevatten om er een zo groot moge­lijk aantal mensen bij te betrekken en vooral om de deelname van onze zusters te verge­mak­ke­lijken. Bij­zon­dere aan­dacht moet wor­den besteed aan de productie van inhoud die kan wor­den aan­ge­past aan de ver­schil­lende fasen van de initiële vor­ming van kan­di­da­ten in de ver­schil­lende takken van onze Orde.

De meest gevraagde thema's zijn: studies over de Maagd Maria in de Bijbel en in de patris­tiek; Maria's relatie met Christus en de Kerk; Maria als Moeder van de Kerk; Maria als Bruidegom van de Heilige Geest; Maria als Mid­de­la­res van genade; Maria als voor­beeld voor maag­den en gewijde personen; Maria als 'Eucha­ris­ti­sche vrouw'; Maria en de sacra­menten en sacra­mentalia; Maria en de heili­ging van het dage­lijks leven... Maar er wer­den ook meer karmelieten­the­ma's geopperd, zoals: de his­to­rische Mariale oorsprong van onze Orde, te beginnen met de symboliek van de Karmel; de Mariale theo­lo­gie van de karmelieten­hei­ligen en andere recentere figuren, zoals de Eerbied­waar­dige Vader Marcel van Onze-Lieve-Vrouw van de Karmel en Zuster Lucia van Jezus, evenals meer heden­daag­se thema's, zoals de relatie van Maria met vrouwen, eco­lo­gie, sociale actie, missie... We moeten ons ook openstellen voor andere grote Mariale spiri­tua­li­teiten van de Kerk, zoals de Mont­for­taanse en Salesiaanse spiri­tua­li­teit.

Er is ook onder­zoek gevraagd naar de criteria voor het lezen en in­ter­pre­te­ren van Mariale ver­schij­ningen, met name die van Fatima en Lourdes, om te begrijpen hoe deze grote Mariale spiri­tua­li­teit en ons eigen Mariale leven kunnen sti­mu­leren. Ook wordt ver­zocht om de publi­ca­tie van bronnen en studies over de Maria-patris­tiek, de samen­stel­ling van een biblio­­gra­fie van de Maria-theo­lo­gie met bijbe­ho­rende studie­tek­sten, de samen­stel­ling van do­cu­menten over de Maria-theo­lo­gie van na Vaticanum II en het bij­werken van de Maria-biblio­­gra­fie in de ge­meen­schapsbiblio­the­ken.

Onze studie­cen­tra, evenals onze spi­ri­tu­ele en andere centra, zou­den Mariale thema's actiever moeten omarmen. In dit ver­band wordt ook voor­ge­steld de relaties te ver­die­pen met de grote universitaire centra buiten de Orde, en met andere centra die Mariale spiri­tua­li­teit en Mario­lo­gische studies ver­sprei­den.

Met name onze seculieren hebben gevraagd om the­ma­tische teksten over de Mariale theo­lo­gie van de Karmel, rele­vant voor het leven en de pas­to­rale zorg van hun ge­meen­schappen, evenals voor andere groepen die nauw verbon­den zijn met de karmelieten­spi­ri­tua­li­teit.

Devotioneel niveau: hui­dige status

Wat betreft het niveau van de Mariale vroom­heid, deze is het diepst verankerd. Daar moet echter wel in geëvangeliseerd wor­den, verbeterd met betere bijbelse en theo­lo­gische fun­da­men­ten en met een meer eigen­tijdse stijl. Het Scapulier van Onze-Lieve-Vrouw van de Karmel is, samen met de rozen­krans, de meest wijdverspreide devotie, niet alleen binnen de Orde, maar in de hele Kerk. Daarom verdient deze traditie al onze liefde en aan­dacht.

De vie­ring van door­de­weekse Maria-ge­dach­te­nis en -feest­da­gen wordt ook bena­drukt, naast de zater­dagse Mis; volgens diverse gebruiken wor­den ook de Maria­maand en de Triduüms gevierd. De Noveen en het Hoog­feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Karmel zijn de vie­rin­gen die het diepst verankerd zijn in het Maria-leven van de Karmel­fa­mi­lie...Uitingen van volkse Mariale vroom­heid, zoals pro­ces­sies en andere open­ba­re mani­fes­ta­ties, wor­den ook in bepaalde regio's van de Orde voort­ge­zet. De Mariale gebe­den die het diepst verankerd zijn in het dage­lijks leven van gewijde personen zijn: het Wees­ge­groet, het Angelus, het Regina Caeli, het Salve Regina, de Litanieën van de Maagd Maria, het Flos Carmeli en, ten slotte, de Rozen­krans. Afbeel­dingen van de Maagd Maria in onze kerken en kloosters wor­den ook bij­zon­der bena­drukt, met name die van Onze-Lieve-Vrouw van de Berg Karmel.

In som­mi­ge van onze oudste stich­tingen spelen de broe­der­schappen nog steeds een be­lang­rijke rol in de be­vor­de­ring van Mariale devoties en -tradities.

Devotioneel niveau: voor­stel­len

Analyse van het onder­zoek toonde aan dat het nood­za­ke­lijk is om het Scapulier te blijven aanbie­den als teken van Maria's bij­zon­dere bescher­ming voor alle chris­te­nen, te beginnen bij jon­ge­ren, in onze vor­ming, predi­king, retraites, cate­chis­mus... en zelfs in de context van biecht en gees­te­lij­ke be­ge­lei­ding.

Wij wor­den aange­moe­digd om vor­ming en catechese te bevor­de­ren over de diepste en meest authen­tieke bete­ke­nis van elke devotie en elk gebed dat deel uitmaakt van onze traditie.

De bestaande broe­der­schappen moeten wor­den aange­moe­digd, en alle bewe­gingen en groepen die bij de Orde horen, moeten wor­den ingezet om het scapulier en de andere typisch karmeli­taanse devoties bekend te maken, en altijd vergezeld van goede catechese.

Ook wor­den de volgende sug­ges­ties gedaan: het bevor­de­ren van pelgrims­tochten, pro­ces­sies, volkspredi­king en toe­wij­dingen; het toe­voe­gen van Mariahymnen aan het einde van onze li­tur­gische vie­rin­gen; het over­we­gen van ini­tia­tie­ven om de broe­der­lijke geest te vernieuwen tussen allen die het scapulier hebben ont­van­gen; het invoegen van een gebed bij het ritueel van de opleg­ging van het scapulier, voor hernieu­wing van die­zelfde opleg­ging ; het sti­mu­leren van de devotie tot Sint-Jozef in directe verbin­ding met die tot Maria; het or­ga­ni­se­ren van de plech­tig­heid van Onze-Lieve-Vrouw van de Berg Karmel in nauwe samen­wer­king met de broe­ders van de Orde van de Karmel (OCarm); het publiceren en breed ver­sprei­den van medi­ta­ties over de mysteries van de Rozen­krans, gebaseerd op het Maria-erf­goed van onze traditie en onze heiligen; om onze seculieren te helpen een waarach­tig beeld te krijgen van de devoties en deze te rela­te­ren aan het li­tur­gisch gebed van de Kerk; om te weten en te leren hoe we devoties op de juiste manier kunnen on­der­schei­den aan de hand van theo­lo­gische, pas­to­rale en spi­ri­tu­ele criteria; om te leren hoe we de devoties kunnen aanpassen aan het niveau en ritme van de ont­wik­ke­ling van elke christen en elk lid van de Karmel; om richt­lij­nen te definiëren voor pelgrims­tochten naar spe­ci­fie­ke Maria­plaatsen; om Maria­waken te promoten; om een nieuws­brief op te stellen die het Marialeven van onze Orde in al zijn aspecten bekendmaakt, met accent op alles wat er al in de wereld bestaat en met de nadruk op goede praktijken van vor­ming en erva­ring; om muziek, zang en andere kunst­vor­men die ver­band hou­den met het Marialeven te promoten... en om alle devoties en voor­stel­len te rela­te­ren aan de Mariadeug­den, zodat ons Marialeven opnieuw mag ontluiken in het concrete leven van elke christen en van elk lid van de Karmel.

Con­clu­sie

Dit zijn de centrale ideeën die we hebben verzameld uit het onder­zoek naar het Mariale leven op ver­schil­lende niveaus, na het samen­voe­gen van de zeer uit­een­lo­pende ant­woor­den van de takken van onze Orde. Dit werk van het verzamelen en samen­voe­gen van alle ant­woor­den werd uitge­voerd in samen­wer­king met ver­schil­lende vrij­wil­li­gers, die betrokken zijn bij deze bewe­ging van Mariale vernieu­wing. Wij staan tot uw beschik­king, in open dialoog met onze hele Karmel­fa­mi­lie, die zich vereerd voelt de Heilige Maagd Maria van de Karmel als moe­der en zuster te hebben, om onze bijdrage te blijven leveren. Deze bijdrage kan afkoms­tig zijn van het Generalaat, van het Mariale Centrum Domus Carmeli in Fatima (Portugal), of van iedere andere plaats waar een ge­meen­schap bestaat, van Karmel­broe­ders of -zusters, van een seculiere broe­der of zuster ge­meen­schap, of een gewijde persoon, van eenie­der die bereid is alles te doen wat nodig is om Maria meer geliefd en bekend te maken, zodat wij door haar Jezus trouwer kunnen volgen.

 

Namens het team voor de pro­mo­tie van het Mariale leven in de Karmel,

  • Fr. Miguel Márquez Calle, Rome
  • Fr. Agustí Borrell i Viader, Rome
  • Fr. Vasco Nuno, Porto
  • Fr. João Rego, Fátima
  • Fr. Renato Pereira, Fátima
  • Fr. Joaquim Teixeira, Fátima

 

*) De Orde telt momen­teel 3.877 broe­ders, ver­deeld over 651 commu­ni­teiten; 8.320 zusters, ver­deeld over 680 commu­ni­teiten (1991 Const.); en 29.998 seculieren, ver­deeld over 1.128 commu­ni­teiten.