In Geestelijk Hooglied presenteert hij de louteringsweg van de ziel en daarmee het voortschrijdende vreugdevolle bezit van God, totdat de ziel zich door God bemind voelt en Hem met dezelfde liefde bemint.
Levende Vlam van Liefde gaat in dit perspectief verder en beschrijft in detail de status van de veranderende vereniging met God.
Bestijging van de Berg Karmel presenteert de geestelijke weg die nodig is om de top van de christelijke volkomenheid te kunnen bestijgen. De loutering, die volledig moet zijn om een in liefde met God bestaande eenheid te bereiken, begint met de zuivering van de zinnen en wordt voortgezet met de beoefening van de goddelijke deugden: geloof, hoop en liefde.
24 jun 1542 |
Geboren te Fontiveros |
14 dec 1591 |
Overleden te Ubeda |
25 jan 1675 | Zalig verklaard |
27 dec 1726 | Heilig verklaard |
24 aug 1926 | Kerkleraar |
Donkere Nacht beschrijft de tussenkomst van God in dit radicale louteringsproces, waardoor de ziel geschikt wordt voor eenheid in liefde met Hem. Jezus Christus is de enige en definitieve weg tot de Vader (vgl. Joh. 14,6). Om de volmaakte liefde tot God te bereiken, moet zich elke andere liefde in Christus voegen naar de goddelijke liefde. Vandaar de nadruk van Jan van het Kruis op de noodzaak van loutering en van zich innerlijk leegmaken om zich zo te kunnen voegen naar God die enige doel is van de vervolmaking.